Noter: citater og kort kommentar fra "Digital dannelse", 1. undervisningsgang

Spørgsmål til digital dannelse: Hvad, hvorfor og hvordan?
Hvad?
S. 25 om dannelse ”at kunne tænke og handle alment, se tingene fra den videst mulige horisont og ikke tænke og handle snæversynet, men kunne skifte perspektiv, decentrere sig selv, være vidende og tænke sammenhængende”
”Man opdager sin forbundenhed med alting, og at man i en vis forstand er (en del af) det hele. At kende sig selv bliver i sidste instans identisk med at kende det hele, som man er en del af
EKH: Man kan ikke blive dannet i 2020 uden også at være digitalt dannet, og kunne forholde sig til den digitale verden. Og forholde: være kritisk, have kompetencer, reflektere over sine egne kompetencer.
S. 26 ”I et digitalt dannelsesperspektiv drejer det sig dog ikke kun om at åbne døren til ’bøgernes verden’, men at åbne til alt det væsentligste, herunder både de største kulturprodukter, som stof, der i sin problematiske karakter kan virke dannende, når det bearbejdes kritisk i undervisningen.”
EKH: Den uendelige mængde information skal man lære at mestre, ikke blot lære at tilgå. Det er med den digitale dimension ikke relevant at diskutere nogle aspekter af den digitale verden, men anskue det fra et bredt perspektiv, hvor selve den digitale teknologi drøftes som ét hele.
S. 26: ”For det første foreslår Klafki, at dannelsesopgaven bør bestå i et ønske om at skabe mennesker, der kan forbedre samfundet, ikke blot passe ind i det eksisterende.”
S. 38: ”Digital dannelse er her ensbetydende med formning af en mediekritisk bevidsthed”.
S. 41 ”Digital dannelse handler ikke kun om informationskompetence”.
Hvorfor?
S. 24: ”Den funktion, et dannelsesbegreb skal udfylde er, at give en form for centrerende, overordnet orientering for alle de pædagogiske enkeltaktiviteter i en uddannelse
EKH: Dannelsesbegrebet er med til at besvare uddannelsens ”berettigelse”, altså det overordnede formål for selve uddannelsen og det fag/erhverv man kommer ud i. Fagidentitetsdannelse?
s. 28. ”At skolen må optage sig en dannende rolle i forhold til kultivering af mediebrugen. Hvis dette ikke sker, ser vi et mønster, hvor de, som har den ringeste støtte hjemmefra, bliver hårdest ramt af de nye medievanskeligheder”
EKH: Digital dannelse på skoleskemaet for at samfundet/staten tager ansvar for at borgere kan være frie og kritiske, og: tage ansvar for fællesskabet.
S. 28 ”giver de digitale medier lærerne nye muligheder for at kæmpe mod den uretfærdige chanceulighed, idet medierne kan hjælpe elever med svage sociale forudsætninger til at udvikle stærkere læringsnetværk, som kan kompensere for den negative sociale arv.”
EKH: dårlig/manglende digital dannelse, sætter dig ud af spil med at kunne skabe dit eget rum/liv i den moderne, digitale verden.
Hvordan?
S. 24 ”Skal de støttes til at bruge it til at udvide deres horisont og til at forholde sig til den samlede globale situation. Ultimativt er idealet at kultivere et engagement i hele den nye samfundsmæssige mediesituation.”
”Intet menneske kan nogensinde blive færdigdannet. Dannelse er mere end nogensinde en ufuldkommen og aldrig færdig proces”.
EKH: Den digitale virkelighed er ikke statisk, men vil i vor tid være dynamisk og under konstant forandring. Der udvikles nye værktøjer, redskaber der både er for og imod vores (i Danmark) demokratiske værdigrundlag, og vi skal derfor hele tiden (kunne) forholde os til de nye virkeligheder, der skabes.
S. 27 ”Kun hvis en mangfoldighed bliver digitalt dannede, vil nogen overhovedet blive det. Dannelsen er en relation mellem den enkelte og kollektivet.”
EKH: Hm… ja, en mangfoldighed, men hvor stor en mangfoldighed? Taler vi på nationalt eller internationalt niveau? I forhold til det digitale univers, kan få jo ”digitalisere” sig med de få på kryds og tværs af tid og sted.
S. 27: ”Derimod består dannelsesopgaven i at kvalificere eleverne til at kunne bestemme selv på oplyst grundlag.”
EKH: for at kunne agere i den globaliserede, digitale verden, kræver det oplysning, indsigt og kompetencer i den digitale verden. For at være et frit menneske, skal du kunne beherske de digitale teknologier. Og fordi de digitale teknologier er dynamiske, giver det ikke mening i at tale rene digitale-kompetencer, men derimod tale digital dannelse, hvis du som samfundsborger skal kunne færdes frit og ansvarligt i den digitalt prægede verden.
S. 30 ”at lære at lære”
ØVRIGE TANKER:
Digital dannelse i forhold til hvilket dannelsesperspektiv (på skolen?)? Professionsdannelse, almendannelse…? De fire dannelsesperspektiver (sociale, faglige, egenansvarlige, samarbejdende)
S. 30: ”Eopkalundervisning, Klafki, 3 vigtige evner: kritiske evner, argumentative evner, empatiske evner og evner til at tænke i sammenhæng
Kirsetn Drothner: Man kan ikke være dannet uden også at være digitalt dannet.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praktikumudfordring - idégenerering: 1. udkast

Eksamen - produkt